یزدفردا: یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.

به گزارش یزدفردا: دکتر سید مهدی میرغضنفری - معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به نامگذاری سومین روز از هفته سلامت با عنوان «سلامت خانواده و سلامت زمین» اظهار داشت: از منظر حکمای طب ایرانی هر اقلیمی مزاج خود را دارد و با دانستن مزاج هر اقلیم می‌توانیم برای زندگی یا سفر مکان مناسب‌تری که متناسب با مزاجمان باشد را انتخاب کنیم.

وی افزود: همچنین با دانستن مزاج هر اقلیم بهتر می‌توانیم از اقلیم‌ها محافظت کنیم؛ زیرا زمانی که افراد حالشان در یک مکان و سرزمین خوب است بهتر می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و نیز تلاش بیشتری در جهت سالم نگه داشتن آن می‌کنند.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل با بیان اینکه سلامت زمین و سلامت انسان با یکدیگر عجین هستند، گفت: یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند؛ یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود و این مسأله آنقدر اهمیت دارد که طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند.

وی ادامه داد: برخی اقلیم‌ها گرم و خشک هستند و بعضی سرد و تر، برخی زمین‌ها شوره‌زار یا خاک رس، برخی در مجاورت با دریا و کوه و همه اینها تفاوت اقلیم‌ها از لحاظ مزاج محسوب می‌شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، این متخصص فیزیولوژی افزود: هر کدام از این حالات مزاجی، اثرات مختلفی بر سلامت انسان‌های با مزاج متفاوت دارند.

میرغضنفری در پایان گفت: باید بدانیم زمانی که بحث سلامت زمین مطرح می‌شود تنها به این معنا نیست که ما زباله در طبیعت نریزیم، بلکه باید بدانیم هر منطقه و اقلیم چه خصوصیاتی دارد و با خصوصیاتی که دارد چطور باید خودمان را وفق دهیم تا در آن منطقه بتوانیم سالم بمانیم و سالم زندگی کنیم و همچنین در جهت سالم نگه داشتن آن منطقه بکوشیم.‌

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا